آموختنی های کاربردی در حوزه مدیریت

ارائه کننده مقالات علمی وکاربردی ر حوزه مدیریت

آموختنی های کاربردی در حوزه مدیریت

ارائه کننده مقالات علمی وکاربردی ر حوزه مدیریت

هدف از ایجاد این وبلاگ به اشتراک گذاشتن دانش مدیریتی و تجارب اجرایی تهیه کننده در حوزه مشاوره مدیریت سازمان؛ بازاریابی و فروش؛ تحقیقات بازاریابی؛ اصول و فنون مذاکرات تجاری؛ مدیریت تصمیم گیری ؛ تجارت بین الملل ؛ سیستمهای مدیریت اطلاعات؛ مدیریت تغییر ؛ خلاقیت و نواوری می باشد

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی

مدیریت راهبردی چیست

Saturday, 15 Shahrivar 1399، 02:40 PM

همانگونه گه از این تعریف  استنباط  می شود در مدیریت استراتژیک برای کسب موفقیت سازمانی بر چندین عامل

تأکید می شود که عبارتند از هماهنگ کردن مدیریت، بازاریابی، امورمالی )حسابداری(، تولید )عملیات(، تحقیق و توسعه و سیستمهای اطلاعات رایانه ای.

 

مراحل مدیریت استراتژیک عبارتند :

تدوین استراتژی

اجرای استراتژی

ارزیابی استراتژی

حوزه مسئولیت مدیران ارشد طبق مدل هرم اهداف :

تدوین و تصویب چشم انداز سازمان

تدوین وتصویب ماموریت سازمان

تدوین و تصویب اهداف بلند مدت سازمان

تصویب اهداف میان و کوتاه مدت سازمان

تصویب استراتژی های سازمان

نظارت بر روند حرکتی سازمان در راستای ماموریت و اهداف بلند مدت

پیش بینی و اینده نگری کلان نه خرد مبتنی بر اینده پژوهی تیمی جهت ترسیم مسیرحرکتی آتی سازمان

ایجاد فرهنگ کار تیمی و نگرش تیمی جهت افزایش  فضای خلاقیت و مدیریت تغییر با

هدف ایجاد سینرجی

معرفی مدل ROTI یا RETURN ON TIME INVESTED

در واقع مدل مدیریتی است که بیانگر نرخ برگشت زمان سرمایه گذاری مدیران ارشد در هر

سازمان می باشد. به عبارت دیگربازده زمانی سرمایه گذاری شده توسط مدیران ارشد هر

سازمان چقدر بوده است

چگونه محاسبه می شود :

نسبت میزان وقت صرف شده به موضوع مورد بررسی و تصمیم گیری شده یعنی بطور مثال 5

تقسیم بر 2 .

5 ساعت وقت برای موضوعی که اهمیت آن از 0 تا 10 در حد 2 بوده است . و یا برعکس

کدام بهینه است ؟

معرفی مدل A.B.S.D درمدیریت راهبردی

این مدل بسیار کاربردی در مدیریت راهبردی سازمان می باشد. و تمام بخش های فکری و فیزیکی سازمان

را پوشش می دهد.

نگرش : attitude

نگرش دارای مولفه های زیر است :

1 - نگرش شما نسبت به خودتان

2 - نگرش شما نسبت به اعضای هیئت مدیره و یا شرکای خودتان

3 - نگرش شما نسبت به پرسنل سازمانتان

4 - نگرش شما نسبت به محصول یا خدماتی که ارائه می کنید.

5 - نگرش شما نسبت به برند سازمان شما در بازار از دیدگاه مشتریان

6 - نگرش شما نسبت به برند شما در بازار از دید رقبای هم طراز

7 - نگرش شما نسبت به وضعیت حیات و میزان زنده بودن و فعال بودن بازار هدف شما

 

این مدل بنیاد موفقیت در کسب وکار می باشد .

برای هریک از مولفه های مربوز به نگرش بین عدد صفر تا 10

نمره بدهید و یک نمره متوسط ار آنها بدست آورید .

اگر معدل نمره 6 و یا کمتر از آن بود بیانگر این است که شما

اساسا اعتقادی به سازمانتان ؛ خودتان و برند و مشتریان و

بازارتان ندارید و متاسفانه بسیار خطر ناک می باشد

بخش دوم مولفه behavior یا رفتار می باشد

در این بخش نحوه رفتار شما نسبت به مولفه های اعلام شده مورد سنجش قرار می گیرد و این رفتارها دقیقا تحت تاثیر نگرش شما به همان

مولفه ها می باشد لذا نگرش مهمترین و اساسی ترین بخش در این مدل می باشد .

رفتار ما نسبت به هیئت مدیره و شرکا

رفتار ما نسبت به پرسنل

رفتار ما نسبت به مشتریان

رفتار ما نسبت به رقبای هم طراز

رفتار ما نسبت به برند

متاسفانه این رفتارها اگر از نگرش هایی با نمرات کم بروز یابد قطعا مشتریان ؛ پرسنل ؛ شرکا و رقبا متوجه خواهند شد و در خصوص

پرسنل این رفتارهای شما تبدیل به دستورالعمل و قانون شده و آنها هم از آن پیروی می کنند و وقتی شما این رفتارها را ملاحظه می کنید

آنها را مورد خطاب و سرزنش قرار می دهید در صورتی که آنها آینه تمام قد تفکر و نگرش شما هستند .

در سازمانها هیچ دانش آموز بدی نداریم اما فراوان معلمان بد داریم .مدیران ارشد معلمان سازمان هستند.

بخش سوم : skills یا مهارتها

مدیران ارشد باید 6 مهارت را دارا بوده و نسبت به آنها تسلط کافی و وافی داشته باشند.

مهارت فنی و تخصصی- بیشتر از 20 درصد نیاز نیست

مهارت ارتباطات- در حد 100 درصد

مهارت اطلاعات- در حد 100 درصد

مهارت ادراکی- در حد 100 درصد

مهارت تشریفات- در حد 100 درصد

مهارت حل مسئله- بیشتر از 100 درصد

 

بخش چهارم : discipline یا نظم

در اخرین بخش در مدیریت راهبردی باید به مولفه نظم توجه خاصی داشته باشید .

نگاه شما و رفتار شما باید در قالب نظم و انظباط فردی و تیمی در چارچوب آیین نامه های

اجرایی و کاربردی باشد . این ایین نامه ها هم روان ؛ مناسب و کاربردی بوده و هم باعث

حفظ قوام سازمان باشد . عدم وجود نظم در گفتار و کردار قطعا نمرات تخریب کننده ایی

توسط مشتریان به همراه خواهد داشت و حتما اطلاع دارید مشتریان ناراضی میزان عدم

رضایت خود را نه تنها فراموش نمی کنند بلکه تا مرحله ایی پیش می برند که تبدیل به دشمن قسم خورده برندها می شوند.

آخرین نکته : مدل موفقیت از نگاه یک سیاستمدار

خبرنگاری از رئیس جمهور کشوری سوال می کند به چه دلیل کشور شما سرامد جهان شده است . رئیس

جمهور در پاسخ می گوید سوال شما بسیار مهم است و نیاز به بررسی وتفکر دارد در جلسه بعدی خواهم

گفت . در جلسه بعدی پاسخ چنین است :

برای هر موضوعی ما حد و چارجوب تعیین می کنیم و می دانیم دقیقا چکار می خواهیم انجام دهیم .

فرد مناسب را بعنوان مدیر ارشد انتخاب می کنیم . این فرد باید دارای ویژگی هایی مانند تخصص ؛ تعهد؛

خلاقیت؛مجرب بودن باشد.

سیاستها و قوانین و خطوط قرمز سازمان را مشخص می کنیم و امکانات لازم را طبق برنامه در اختیار

تیم قرار می دهیم .

از سیستم ارزیابی و کنترل دقیق استفاده می کنیم.

در طی انجام ماموریت مدیر و تیم هرگز دخالت مستقیم نمی کنیم .

  • فریبرز دخانیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی