آموختنی های کاربردی در حوزه مدیریت

ارائه کننده مقالات علمی وکاربردی ر حوزه مدیریت

آموختنی های کاربردی در حوزه مدیریت

ارائه کننده مقالات علمی وکاربردی ر حوزه مدیریت

هدف از ایجاد این وبلاگ به اشتراک گذاشتن دانش مدیریتی و تجارب اجرایی تهیه کننده در حوزه مشاوره مدیریت سازمان؛ بازاریابی و فروش؛ تحقیقات بازاریابی؛ اصول و فنون مذاکرات تجاری؛ مدیریت تصمیم گیری ؛ تجارت بین الملل ؛ سیستمهای مدیریت اطلاعات؛ مدیریت تغییر ؛ خلاقیت و نواوری می باشد

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی

۲۳ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

عوامل کلیدی موفقیت CSF  Critical Success Factors

 شناسایی عوامل کلیدی موفقیت CSF  Critical Success Factors برای هر سازمان یا  پروژه ای برای به موفقیت رساندن اهداف آن ضروری و لازم است. به عنوان مثال، عامل کلیدی موفقیت برای یک پروژه فن آوری  اطلاعات IT میزان درگیری کاربران در سیستم ها است. یک شرکت ممکن است از روش  شناسایی عامل کلیدی موفقیت CSF به عنوان ابزاری برای تعیین عناصر مهم موفقیت نیز استفاده کند.

یک برنامه باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که محیط مناسبی را جهت کسب عوامل موفقیت کلیدی به شرح زیر برای سود دهی و ترقی فراهم نماید:

عوامل پولی: موجودی نقد ، افزایش سود سهام، و درصد سود از فروش خالص

· به دست آوردن مشتریان جدید و یا توزیع کنندگان بعنوان تضمین آینده

· رضایت مشتریان ،آنها چگونه خوشحال می شوند؟

· کیفیت، چگونه فرآورده‌ها و خدمات شما مفید واقع می‌شوند؟

· توسعه محصولات وخدمات، چه چیزی باعث رونق کسب و کار  و جذب  مشتریان و افراد جدید بیشتر می شود ؟

· سرمایه فکری، افزایش مواردی که می دانید سود آورتر است؟

· روابط استراتژیک، منابع جدید کسب و کار، تولیدات و درآمدهای خارج از سازمان

· جذب و نگهداری کارکنان، توانایی شما برای توسعه و گسترش کارها

· قابلیت تحمل،توانایی شخصی شما برای ادامه فعالیت ها و توسعه

به یاد داشته باشیم یک عامل کلیدی موفقیت یک شاخص کلیدی عملکرد یا KPI ، Key Performance Indicator  نیست . عوامل کلیدی موفقیت عناصری هستند که برای موفقیت یک استراتژی ضروری و اساسی هستند. در حالی که شاخص های کلیدی عملکرد کمیت اهداف را تعیین کرده و اندازه گیری می کنند برای مثال:

  KPI  : تعداد مشتریان جدید

 CSF  : نصب مراکز تلفن جدید برای دریافت درخواست مشتریان

  چرا از سیستم‌های اطلاعات استفاده می‌شود؟

معمولاً دو رویکرد در استفاده از سیستم‌های اطلاعات وجود دارد. این دو رویکرد هر دو از ارزش بکارگیری رایانه و فناوری ارتباطات در انجام فعالیت‌های سازمان سرچشمه می‌گیرند. طرفداران این رویکردها به دنبال راه‌های بهره‌برداری از سیستم‌های اطلاعات با استفاده از رایانه و فناوری ارتباطات هستند.

· رویکرد اول: این رویکرد منحصراً به قابلیت‌های ذاتی رایانه و فناوری ارتباطات و اینکه چگونه می‌توانند در بهبود کارایی استفاده شوند معطوف می‌گردد. بنابراین تأکید بر میزان بهبود عملکرد سیستم‌ها از طریق کارایی پردازش و قابلیت اطمینان عملکرد است نه بر استفاده خاص از قابلیت‌های رایانه و فناوری ارتباطات.

 

·  رویکرد دوم: این رویکرد بر نقاط قوت و فرصت‌های پیش روی سازمان و سنجش چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات در استفاده از شرایط موجود تمرکز می‌کند. این رویکرد قدرت توانمندسازی فناوری اطلاعات را در نظر می‌گیرد. به عبارت دیگر به جای داشتن یک رویکرد فناوری محور، به دنبال توسعه سازمان از طریق فناوری سیستم‌های اطلاعات است. این رویکرد بهتر است زیرا رایانه و فناوری ارتباطات مهم نیست بلکه اینکه رایانه چگونه می‌تواند به سازمان کمک کند مهم است.

 

به چه منظوری از سیستم های اطلاعات استفاده می‌شود؟

سیستم‌های اطلاعات ابزار پشتیبان فعالیت‌های سازمان هستند. پشتیبانی ارائه شده توسط سیستم‌های اطلاعات به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

·  پشتیبانی اطلاعاتی؛ ارائه پشتیبانی برای دریافت، ذخیره، فیلتر و ردیابی کردن اطلاعات

 

·  پشتیبانی تصمیم‌گیری؛ استفاده از اطلاعات برای ارائه پشتیبانی

 

·  پشتیبانی ارتباطی؛ ارائه پشتیبانی برای به اشتراک گذاشتن یا تبادل اطلاعات بین کاربران 

مزایای استفاده از سیستم‌های اطلاعات

سیستم‌های اطلاعات پتانسیل ارائه سه نوع مزیت به سازمان را دارا هستند؛

·         بهبود بهره‌وری

·         بهبود اثربخشی

·         مزیت رقابتی.

 

·  بهبود بهره‌وری: بهبود بهره‌وری وقتی رخ می‌دهد که با همان منبع یا کمتر بتوان کار بیشتری انجام داد. در سازمانها، بهبود بهره‌وری در بهبود فرایندهای کاری اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال وقتی یک کارمند با استفاده از روش‌های جدید می‌‌تواند به جای پردازش 25 سفارش خرید، 50 سفارش را پردازش کند آنگاه بهره‌وری کار وی 2 برابر شده است. سیستم‌های اطلاعات می‌توانند در سریعتر، آسان‌تر و دقیق‌تر انجام دادن کارها مؤثر باشند که از این طریق     بهره وری را بهبود می‌دهند. 

 

· بهبود اثربخشی: اثربخشی به توانایی یک فرد یا یک سازمان در انجام دادن چیزهایی است که باید انجام شوند. مدیری که شرایطی را که ممکن است مسئله‌ساز شوند پیش‌بینی می‌کند و علل را پیش از اینکه مشکل پدید آید بررسی می‌کند اثربخش‌تر از مدیری است که پیوسته مسائلی را باید حل کند که می‌شد از آنها جلوگیری کرد. سیستم‌های اطلاعات، اطلاعاتی ارائه می‌کنند که به مدیران در بررسی شرایط و انتخاب گزینه‌های بهتر کمک می‌کنند و از این طریق اثربخشی را بهبود می‌دهند.

 

·  مزیت رقابتی: سازمانی که با استفاده از سیستم های اطلاعات بهره‌وری و اثربخشی خود را بهبود داده است دارای این پتانسیل خواهد بود که بتواند روش رقابت سازمانی را تغییر دهد.

 

انواع سیستم‌های اطلاعات

سیستم‌های اطلاعات دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و از وجوه متفاوت می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد. سیستم‌های اطلاعات سازمانی عبارتند از:

·         سیستم‌های پردازش مبادلات

·         سیستم‌های اطلاعات مدیریت

·         سیستم‌های اطلاعات اجرایی

·         سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری

·         سیستم‌های پشتیبان اجرایی

·         سیستم‌های خبره

·         سیستم‌های اتوماسیون اداری

·         سیستم‌های دانش‌ورزی

 

عناصر تأثیرگذار بر سیستم‌های اطلاعات

در تعریف و تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعات باید به عناصر زیر توجه کرد:

·  محیط سازمان: پایه تمام فعالیت‌های سازمان محیطی است که سازمان در آن فعالیت می‌کند. محیط بر محصولات و خدمات ارائه شده از سوی سازمان، روش رقابت، کیفیت و طبیعت اقداماتی که در انجام فعالیت‌های روزانه اتخاذ می‌کند تأثیر می‌گذارد.

عوامل مهم در محیط سازمان عبارتند از:

·         مشتریان

·         رقبا

·         عرضه‌کنندگان مواد و خدمات موردنیاز سازمان

·         سازمانهای قانونگذار

 

·         سازمان: ابعاد برشمرده زیر جزو مواردی هستند که بر سیستم‌های اطلاعات تأثیر می‌گذارند.

·         استراتژی

·         سیستم‌ها

·         منابع انسانی

·         مدیریت

·         ساختار سازمانی

 ·         معماری سیستم‌های اطلاعات

·         اطلاعات

·         سخت‌افزار

·         نرم‌افزار

·         ارتباطات

 

·         کاربرد سیستم‌های اطلاعات

 

چگونه یک سیستم اطلاعات برای سازمان خود تهیه کنیم؟

توسعه سیستم‌های اطلاعات در یک سازمان امری یکبار برای همیشه نیست بلکه باید به صورت دوره‌ای به کار توسعه سیستم‌های اطلاعات پرداخت. این ویژگی از ویژگی‌های سیستمی تحمیل می‌شود چرا که هر سیستمی دارای عمر محدودی است و باید در دوره‌های خاصی آن را روز‌آمد کرد. به همین دلیل سیستم‌ها دارای چرخه زندگی هستند. سیستم‌های اطلاعات نیز دارای چرخه زندگی هستند. چرخه زندگی یک سیستم اطلاعات از نقطه شکل‌گیری موضوع و نیاز به سیستم‌ اطلاعات آغاز شده و پس از تولید سیستم، استفاده، و نگهداری، در زمان نیاز به تغییر و بازطراحی پایان می‌یابد. 

این چرخه دارای مراحل زیر است:

·         مطالعه

·         مطالعه اولیه

·         مطالعه امکانپذیری

 ·         تحلیل و طراحی عمومی

·         بررسی سیستم فعلی

·         تعیین نیازمندی‌های سیستم جدید

·         طراحی سیستم جدید

·         برنامه‌ریزی نحوه اجرا و پیاده‌سازی

 

·         تحلیل و طراحی تفصیلی

·         طراحی فنی

·         برنامه‌نویسی و تست نرم‌افزار

·         آموزش کاربر

·         بررسی پذیرش کاربر

 

·         پیاده‌سازی

·         تبدیل داده‌ها

·         استقرار سیستم

 

·         اجرا

·         رفع اشکالات

·         نگهداری

برا ی استقرارموفق یک سیستم اطلاعات در یک سازمان، طی این مراحل ضروری است. طی این مراحل نیازمند بکارگیری متخصصان و مشاوران سیستم‌های اطلاعات است. البته قبل از تهیه یک سیستم اطلاعات برای سازمان، بهتر است که سازمان یک برنامه توسعه سیستم‌های اطلاعات تهیه کرده و در طول زمان و به تدریج سیستم‌های اطلاعات خود را بر اساس آن برنامه تولید کند. تحلیل‌گر سیستم اطلاعات بنا به تشخیص، هر یک از مراحل را تا حد لازم اجرا کرده و در طی مراحل با افراد و گروههای

·         مدیران

·         شرکت‌ها، سازمانها و نهادهای مرتبط و تأثیرگذار

·         کسانی که از سیستم منتفع می‌شوند

·         کاربران

·         فروشندگان و عرضه‌کنندگان

·         متخصصان فنی

·         برنامه‌نویسان نرم‌افزار

·         ارتباط برقرار می‌کند و تأثیرات و ملاحظات آنها را در نظر می‌گیرد. تحلیل‌گر سیستم ممکن است به جای تولید یک نرم‌افزار، از بسته‌های نرم‌افزارهای از پیش ‌نوشته‌ شده موجود برای موضوع سیستم‌ اطلاعات استفاده کند.

 

 

  • فریبرز دخانیان

 

 

 

 

 

 

مدیریت سازمانی وتاثیر سبک رفتاری

دربهره وری

 

سازمان، واحدی اجتماعی‌است که عامدانه ساخته و بازسازی شود تا حصول به اهدافی مشخص، ممکن شود.یک سازمان، یک نهاد مستقل است که یک مأموریت خاص دارد و می‌تواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تأسیس شده باشد. یک سازمان، یک ماهیت اجتماعی است که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.

سازمان:

هدف دارد.

برای هدفش برنامه دارد.

استراتژی (راهبرد) دارد.

منابع خود را می‌شناسد و از آنها به‌طور بهینه و هماهنگ استفاده خواهد کرد.

یک سازمان دارای ویژگی‌های زیر است:

 

 

  • مأموریت یا هدف ویژه‌ای دارد.
  • برای بقا به دیگر سازمان‌ها وابسته است.
  • هیئت حاکمهٔ مستقلی دارد.
  • از بخش‌های مختلف تشکیل شده‌است.
  • دارای ساختاری فیزیکی و منطقی‌ست.

 

آیا سازمان غیر انتفاعی رو می شناسید ؟

تمامی سازمانها به دنبال انتفاع هستند حتی سازمانهای دولتی

تفاوت در نوع نگاه و نگرش به انتفاع است

انواع نگاهها از منظر مدیریت سازمانی به انتفاع :

  • انتفاع در عملیات مالی که منجربه محاسبه میزان سود عملیاتی می شود
  • انتفاع در مدیریت هزینه که منجر به استفاده بهینه از منابع     می شود .
  • انتفاع در مدیریت بر منابع که منجر به بهره وری می شود
  • انتفاع در فروش خدمات یا کالا که منجر به برند سازی می شود
  • انتفاع در زنجیره تامین که منجر به صرفه جویی بهینه شده    می گردد.
  • انتفاع در تولید خدمات و یا کالا که منجر به ارزش افرینی سازمانی و تاثیر گذاری در ذهن مشتریان سازمان می گردد.
  • •          نقش نیروی انسانی در سازمان در مقایسه با سایر منابع به نسبت 100% می باشد .یعنی اگر کل منابع سازمان را دریک کفه بگذاریم و ارزش منابع انسانی را در کفه دیگر بازهم کفه منابع انسانی سنگین تر خواهد بود
  • •          آنچه که سازمانها را از یکدیگر متمایز می سازد سبک و نحوه تفکر مدیران ارشد سازمان در مدیریت نمودن آن می باشد.

از نظر سبک مدیریت و طرز تفکر و هدایت سازمانها در سه رده قرار می گیرند.

  • •          سازمان های فرد محور
  • •          سازمانهای وظیفه ایی
  • •          سازمانهای فرایند محور

بهتر است قبل از تعاریف انواع سبک مدیریت در سازمانها ابتدا واژه مدیریت تعریف اجمالی شود برخی از تعاریف مدیریت از دیدگاه بزرگان این رشته :

  • •          دکتر ساموئل معتقد است مدیریت هنر تصمیم گیری صحیح و به موقع است .
  • •          دکتر فریدمن معتقد است مدیریت هنر انجام کار به همراه و توسط دیگران در زمان ومکان مناسب است .
  • •          دکترکنتز معتقد است مدیریت ترکیبی از علم وهنر به کارگیری منابع سازمانی علی الخصوص منابع انسانی جهت تجهیز نمودن همه امکانات سازمان در جهت اهداف تعیین شده می باشد.
  • •          سازمانهای فرد محور :
  • •          سازمانهایی هستند که مدیران ارشد در آن سازمانها در تمامی سطوح تصمیم گیری مستقیما دخالت نموده و بدون تصمیم آنها در هیچ سطحی ؛ هیچ تصمیمی اتخاذ نمی شود .
  • •          سازمانهای وظیفه محور :
  • •          سازمانی است که مدیران ارشد سازمان به پرسنل اجازه می دهند در حد شرح وظایف فعالیت نموده و خارج از آن حق تصمیم گیری و تصمیم سازی ندارند .
  • •          سازمانهای  فرایند محور :
  • •          در این سبک مدیریت مدیران ارشد طوری سازماندهی رفتاری و اجرایی نموده اند که افراد در سازمان فضای کافی برای ایجاد حرکتهای خلاقانه و نواورانه علاوه بر انجام وظایف تدوین شده در شرح وظایف خود داشته و این امر در جهت کاهش هزینه های سازمان و افزایش بهره وری تاثیر مستقیم دارد.
  • •          نتیجه گیری :
  • •          اگر می خواهید  سازمانی داشته باشید که در تلاطم  بازارهای رقابتی ضمن حفظ سهم بازار بتوانید به میزان آن اضافه کرده و با حداقل هزینه ها و حداکثر سود اوری برند سازی نمایید به سرمایه مادی و تجهیزات و ماشین الات خودتان خیلی اتکا نکنید مهمترین عامل موفقیت شما در عرصه رقابت داشتن نیروی انسانی کارامد است فقط در سایه یه فضای سالم مدیریت شده درونی می تواند ایجاد گردد.     

 

 وظایف مدیران و مهارتهای مدیران چیست ؟

بطور کلی وظایف مدیران بشرح ذیل هستند :

  • •          برنامه ریزی
  • •          سازماندهی
  • •          هماهنگی
  • •          رهبری
  • •          کنترل و نظارت
  • •          خلاقیت و نواوری

مدیران باید دارای مهارتهای زیر باشند :

  • •          مهارت فنی یا تخصصی
  • •          مهارت تشریفاتی
  • •          مهارت ارتباطی
  • •          مهارت اطلاعاتی
  • •          مهارت ادراکی
  • •          مهارت حل مسئله

 

چگونه سازمان فرایندی ایجاد کنیم ؟

برای ایجاد نمودن سازمان فرایندی اقدامات زیر راباید انجام دهید .

  • بپذیرید فردی با تفکر سیستمی باشید نه سنتی
  • در انتخاب شرکا و یا اعضای هیئت مدیره از نگاه دیدگاه انها به تفکر سیتمی بسیار دقت کنید . هر کسی صلاحیت قرار گرفتن در کنار شما بعنوان شریک ندارد.
  • از نظر شخصیتی در بدو کار خودتان و شرکای مد نظر را مورد تستهای شخصیتی قرار دهید . یکی از مهمترین مشکلات شرکا در کار مربوط به مسائل فنی کار نیست بلکه نشات گرفته از دیدگاه انهاست که حداقل به میزان 50 درصد ناشی از شخصیت آنهاست . شما و سایر اعضای هیئت مدیره باید در همان ابتدای کار و قبل از استخدام پرسنل به نکات زیر توجه نموده و انها را سرلوحه فعالیتهای سازمان قرار دهید .
  1. برای سازمانتان فلسفه وجودی تهیه کنید
  2. برای سازمانتان  چشم انداز تهیه کنید
  3. برای سازمانتان ماموریت تهیه کنید.
  4. برای سازمانتان بر اساس ماموریت اهداف بلند ؛ میان و کوتاه مدت تهیه کنید .
  5. برای سازمانتان تدوین استراتژی های کلان داشته باشید . 
  1. بر اساس استراتژی های کلان انتخابی طراحی تاپ چارت سازمانی را انجام داده و بدانید که شما و سایر شرکاء علی رغم اینکه اعضای هیئت مدیره هستند باید مسئولیتهای مستقیم اجرایی سازمان را نیز عهده دار باشند .
  2. بر اساس مدل چارت سازمانی نسبت به تدوین استاندارد های استخدام نیرو اقدام کنید .
  3. بر اساس استخدامهای مکتوب برای هر بخش حداقل نیروی مورد نیاز را جذب نمایید .
  4. فراموش نکنید مسئولیت اموزش نیروی انسانی با شما است برای برای این کار تقویم اموزشی تهیه کنید .
  5. بعد از جذب مدیران میانی در سازمان قسمتی از مسئولیتهای اجرایی را به آنها محول کنید . این مسئولیتها در حد مسئولیتهای میان واحدی و اجرایی است .اگر این اقدام را انجام ندهید قطعا روش سازمانداری شما همان سارمان  فرد محور خواهد بود . شما با واگذاری قسمتی از مسولیتها ضمن رها کردن خود از توجه و رسیدگی به امور روزمره که وقت و انرژی زیادی را از شما خواهد گرفت اجازه خواهید داد تا مدیران میانی بتوانند نقش خود را در سازمان که همانا تدوین برنامه های اجرایی در تمام سطوح واحدها و تحلیل نتایج آن جهت اخذ مصوبه شما می باشد را انجام دهند .
  6. توجه داشته باشید تفویض مسئولیت به معنی سلب مسئولیت نیست بلکه این روش فرصت رشد فکری و تحلیلی برای مدیران میانی ایجاد می کند .
  7. نظارت بر عملکرد مدیران میانی و نحوه تفویض قسمتی از مسئولیتهای خودشان به پرسنل تحت الامر خودشان در قالب گزارشات تحلیلی توسط شما و از طریق مدیران میانی باید صورت بگیرد . شما حق دارید در داخل سازمان با تک تک افراد در رده های پایین ارتباطی از نوع و مدل تشریفاتی داشته باشید اما حق ندارید در بودن مدیران میانی قولی به پرسنل داده و یا اقدام مستقیمی انجام دهید که جایگاه مدیر میانی شما دچار خدشه گردد.

بطور خلاصه باید اقدامات زیر را همواره در خصوص هر پروژه در داخل سازمانتان انجام دهید .

  1. در هر موردی دقیقا بدانید می خواهید چه کاری انجام دهید و نتیجه مورد انتظار چیست ؟
  2. قبل از انجام هر کاری بدانید دقیقا چه کسی بهترین فرد برای انجام کار می باشد.
  3. قبل از انجام هر کاری قوانین انجام کار (باید ها و نباید ها رو ) بنویسید
  4. قبل از انجام هر کاری برنامه نظارتی و کنترلی را مشخص کنید و در هنگام انجام کار مراحل در حال اجرارو ارزیابی کنید .
  5. مرحله اخر شاید از همه مراحل مهمتر باشد و آن این است که در کار مسئول کار مربوطه دخالت نکنین .

در این قسمت ضروری است تعریفی از برنامه ریزی داشته باشیم

از نگاه اکسفورد برنامه ریزی چنین تعریف شده است .

داشتن تفکر قوی نزد مدیران در جهت شناسایی اهداف قابل دسترسی ؛ انتخاب بهترین اهداف ؛ تجهیز نمودن سازمان از نظر کلیه منابع لازم در جهت تحقق اهداف ؛ و نظارت بر پیاده شدن اهداف در بازه زمانی مشخص

 

مراحل برنامه ریزی شامل :

-      تعیین هدف (اولویت هدفها- زمان- ترکیب)

-          پیش بینی :مدت زمان فعالیت(کوتاه مدت ،میان مدت وبلند مدت)

-          قابل اجرا  نمودن از راه بودجه بندی(آموزش- انتخاب افراد اصلح ؛ کنترل )

- ا تخاذ تصمیمات که فعالیت سازمان را در راه نیل به هدف مطلوب رهبری نماید:

    انعطاف پذیری- قابلیت درک – ایجاد هماهنگی – اخلاقی بودن تصمیمات

 - روشهای اجرا:روش متمرکز – روش غیر متمرکز   

انواع برنامه ریزی :

  •  استراتژیک
  • تاکتیکی
  • پشتیبانی
  • •          برنامه ریزی  استراتژیک می تواند به  سازمان کند تا :
  • •          1- به روش استراتژیک بیند یشد واستراتژیهای موثری تدوین کند.
  • •          2-جهت گیری آینده را مشخص می کند
  • •          3-اولویتها را مشخص سازد
  • •          4-تصمیم های امروز را در پرتو پیامدهای آینده آنها اتخاذ کند
  • •          5-پایه ای دارای همسازی منطقی و قابل دفاع برای تصمیم گیری برقرار سازد
  • •          6-درزمینه های تحت کنترل سازمان ،حداکثر بصیرت را اعمال کند
  • •          7-با توجه به تمامی سطوح وکنشها تصمیم گیری کند
  • •          8-مسایل سازمانی عمده را حل کند
  • •          9- عملکرد سازمانی را بهبود بخشد
  • •          10-با اوضاع واحوالی که به سرعت دستخوش تغییر میشوند به روش ساده برخورد کند
  • •          11- کار تیمی ایجاد کنند وتیم کارشناسی تشکیل دهند

رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیات ،اقدامات ، کارها و نگرش های افرادی که سازمان را تشکیل    می دهند.
بخش 1.  استفاده از مطالعه یا بررسی منظم بجای قضاوت شهودی 
بخش2. بررسی متظم عملیات و نگرش ها
بخش3. واژه سازمان ،رفتار سازمانی رفتار فرد و یا گروه را در رابطه با کار بررسی می کند.
نقش رشته های علمی:
روان شناسی: در پی علت و آگاهی در تغییر رفتار فردی است.روان شناسی صنعتی
جامعه شناسی: سیستم اجتماعی که فرد در آن نقش ایفا می کند مورد توجه قرار می دهد.گروه ،ارتباطات ،تئوری سازمانی
روان شناسی اجتماعی: در رشته روان شناسی و جامعه شناسی در هم آمیخته می شوند،ارتباطات،تصمیم گیری های گروهی
مردم شناسی: مطالعه در مورد فرهنگ و ارزش ها ،فرهنگ سازمانی
علوم سیاسی : مطالعه رفتار فرد در یک محیط سیاسی

هدف های رفتار سازمانی
بطور کلی با بهبود و توسعه مهارت های انسانی سرو کار دارد .اما هدف از بهبود سازمانی کمک به توجیه، پیش بینی و کنترل رفتار انسانی است.
توجیه:درصد درک هدف و علت یابی رفتار فرد است تا موانع را بر دارد-
پیش بینی:نتیجه و واکنش نسبت به یک اقدام خاص چه خواهد بود،واکنش ها و مقاومت ها را نسبت به تغییر پیش بینی کند.
بهبود کیفیت و بازدهی:
کاربرد
 مدیریت کیفیت جامع در رفتار سازمانی مورد توجه است.چرا که کارمند یا کارگر در تصمیم گیریها و انجام امورتشویق می شوند. هدف این است که بگوییم در زمان کنونی مدیران برای موفقیت باید بهبود کیفیت و بازدهی را درک کنند ودر این راه از دیدگاه کارکنان و اعضای سازمان نباید غافل باشند.
مدیریت کیفیت جامع:
1.توجه زیاد به مشتری :کارکنان را هم شامل میشود
2.توجه به بهبود مستمر
3.بهبود کیفیت همه کارهایی که سازمان انجام می دهد:تنها محصول نهایی نیست
4.سنجش یا اندازه گیری های دقیق
5.تفویض اختیار

مبانی رفتار فرد
نگرش: ارزیابی یا برآوردی است (مطلوب یا نامطلوب )در باره ی یک شی ،فرد یا رویداد-بازتابی از شیوه احساس فرد است.
رضایت شغلی : نگرش کلی فرد نسبت به کارش-راضی بودن از شغل به معنی نگرش مثبت به کار است.
عوامل تعیین کننده رضایت شغلی:
1-معارضه یا گیرایی کار":کار هماورد طلب باشد -آزادی عمل-تخصص
2- سیستم پاداش بر اساس عدل
3-شرایط کاری مناسب:راحتی فرد ،محیط کار سالم،بی خطر و ...
4-همکاران و یاران صمیمی(ارضای نیاز اجتماعی)
رضایت شغلی و تولید:
آیا راضی بودن از شغل سبب افزایش بازدهی میشود؟این امر در حد بسیار پایینی صحیح است اما شواهد و مدارک معتبری وجود ندارندو بیشتر جنبه ی شهودی دارند .لازم به ذکر است که متغیر مادی و واسطه ای باعث میشوند که این رابطه تقویت شود.
درباره ی عکس این تغییر یعنی تولید و بازدهی ،باعث رضایت شغلی می شود و شواهد بهتری وجود دارد.

 

مدیریت مبتنی بر هدف:
از راههایی که می توان نظریه تعیین هدف را به کار برد اجرای کردن
MBOاست.
در
 مدیریت مبتنی بر هدف بر مشارکت در تعیین هدف تاکید شده.هدف های سازمانی موجب تحریک و انگیزش کارکنان می شود .در این روش هدف های سازمانی را به هدف های کوچکتر تقسیم می کنیم .از مزایای این سلسله مراتب  و مشارکت این است که مسیر پایین به بالا را می پیماید سبب ارتباط بین بخش های  مختلف سازمان می گردد.
مدیریت مبتنی بر هدف چهار رکن دارد:
1-تعیین هدف :روشن،واضح وقابل لمس  و سنجش باشد.
2-تصمیم گیری مشارکتی 
3-تعیین زمان مشخص
4- بازخور

رهبری

رهبری عبارت است از توانایی در اعمال نفوذ بر گروه و سوق دادن آن به هدف های مورد نظر.اعمال نفوذ ممکن است رسمی باشد یا ممکن است غیر رسمی باشد که تاکید بیشتری دارد.
تئوری های رهبری:
تئوری شخصیتی:
هدف این بود که بین رهبر و یک فرد عادی تفاوت هایی قائل شود.
6 ویژگی که در رهبران متمایز تر است:
1-پویایی و جاه طلبی2-علاقه یا تمایل به رهبری و اعمال نفوذ بر دیگران 3-صداقت و درستی4-اعتماد به نفس5-هوش6-داشتن دانش فنی 
ضعف:تنها داشتن این شش عامل فرد را نمی تواند موفق کند و به عوامل موقعیتی هم باید توجه شود.
تئوری های رفتاری:
 در این بخش به چیزی تاکید می شود که بتوان آن را نمایش داد.در این تئوری بحث آموزش،تربیت و تدریس اصول رهبری است.

نتیجه گیری :

  •  سازمانداری در شرایط امروز کار راحتی نیست
  • باید هوشمند باشید و هوشمندانه مدیریت کنید
  • سیستم اطلاعاتی دقیقی ابتدا طراحی کنید و با مستند سازی مدیریت دانش را در هر بخش ایجاد و به روز نگه دارید .
  • سیستم اطلاعاتی رو بر پایه نرم افزاری اختصاصی مدیریت کنید تا سرعت در تصمیم گیری و تصمیم سازی شما افزایش یابد
  • از تصمیم گیری های سلیقه ایی در هر زمینه ایی خوداری کنید
  • شرکا و نیروی انسانی خوب را بر اساس الگو های جذب استخدام کنید
  • منابع تامین و منابع سرمایه را هوشمندانه بکار بگیرید

و در پایان

  • حرفه ایی فکر کنید
  • حرفه ایی ایجاد سازمان و مدیریت تیمی داشته باشید
  • حرفه ایی کسب درامد کنید 

 

 

 

 

  • فریبرز دخانیان

14 سوال مهم در جهت شناسایی دیدگاه و جایگاه کارکنان طبق مدل مازلو:

  • ·        کار مطلوب شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  • ·        کدامیک از غذا ها را کمتر خورده اید؟
  • ·        انتظارتون و تعریف شما از داشتن یک منزل چیست؟
  • ·        انتظارتون و تعریف شمااز داشتن یک خودروی خوب چیست؟
  • ·        در دنیا چه چیزهایی برای شما خیلی مهم هستند که هنوز به انها نرسیده ایدو در تلاش برای رسیدن به انها هستید؟
  • ·        چه چیزهایی در درونتان است که وقتی به آنها فکر میکنید به گریه می افتید؟
  • ·        داشتن چه چیزهایی برای شما بیشترین شادی را به همراه خواهد داشت؟
  • ·        چه چیزهایی در زندگی شما بیشترین اهمیت را دارند ؟ با اولویت 7 مورد را حداقل بگویید؟
  • ·        اگر یک میلیارد تومان پول داشتید چه می کردید؟
  • ·        چه چیزهایی در زندگی باعث خجالت کشیدن شما می شود؟
  • ·        در دنیا چه افرادی برای شما مهمترین هستند؟
  • ·        اگر وقت اضافه داشته باشید آن را در کجا صرف می کنید و چکار می کنید؟
  • ·        اگر قرارباشد فقط یکسال دیگر زنده باشید چه کارهایی انجام می دهید؟
  • ·        دوست دارید بعد از مرگ شما را چطور یاد کنند؟

 

  • فریبرز دخانیان

وظایف اصلی یک مسئول برنامه ریزی تولید

۱. هدایت و جهت دهی به کلیه فعالیتهای خرید ؛ فروش ؛ لنبار به منظور تحقق اهداف سازمان.

۲. هدایت پرسنل و نیروهای تابعه در جهت تحقق اهداف سازمانی در این واحد.

۳. نظارت و هماهنگی به واحدهای خرید؛ فروش؛ انبار جهت دستیابی به برنامه مدون خرید و فروش

۴. نظارت و پیگیری گزارش های روزانه و پیگیری عدم تطابق.

۵. نهایی سازی و صحه گذاری برآورد منابع زمانی، نیروی انسانی، زمان. موارد مورد نیاز برای کل سازمان

وظایف واحد برنامه ریزی تولید

۱. اخذ دستورات از مافوق سازمانی و انجام امور محوله در ارتباط با شغل

۲. زمانبندی دقیق برای استفاده صحیح از تعیین ظرفیت نیروی انسانی ؛ مالی در جهت خرید ؛ انبارش و تعیین نقطه سفارش گذاریبرای خرید 

 ۳. تهیه برنامه خرید برای هر سفارش و ابلاغ آن به مدیر خرید جهت برنامه ریزی عملیات

۴. اجرای برنامه های زمان سنجی و پیش بینی زمان استاندارد خرید؛ نقطه سفارش ؛ دریافت کالا؛ فروش ؛ شارژ انبار؛ کف و سقف موجودی کالا در انبار

۵. نظارت و کنترل بر مجموعه انبار و سیستم کنترل موجودی و تعیین نقطه سفارش و حداقل موجودی و … ورود و خروج ، گردش کالا ، کدینگ ،‌ نحوه چیدمان ، جابجایی ، نگهداری در انبار ، تحویل و بطور کلی نظارت بر ارزیابی کیفی اقلام در انبار

 

  • فریبرز دخانیان

 

  • ·       شرح وظایف عمومی نگهبان و انتظامات و حراست

نظارت و کنترل نگهبان و حراست بر ورود و خروج کالاها، وسایل نقلیه و رفت و آمد افراد
امنیت و ایمنی اماکن و تأسیسات، کارکنان، کارخانه و تجهیزات
آشنایی نگهبان و مسئول انتظامات با حوالجات، فرم‌ها، برگه‌های عبور پرسنل، برگه‌های عبور خودروها
نحوه بازرسی پرسنل یا نیروهای پیمانکار و متفرقه در هنگام ورود و خروج افراد و آوردن و بردن کالا
بازدید، کنترل، نظارت و حفاظت از مکان‌های مختلف سازمان شامل محوطه ؛ واحد های اداری؛ انبارها
گزارش‌نویسی نگهبان و انتظامات از اتفاقات و جریان‌های پیش آمده
آشنایی با سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی حفاظتی و امنیتی، تجهیزات مخابراتی و ارتباطی
یادگیری اقدامات اولیه فوریتهای پزشکی و کمک‌های اولیه و همچنین اطفاء حریق که در موارد ضروری بتوانند کارهای اولیه را انجام دهند.
کنترل کردن دربها و پنجره ها، اتاق‌ها، راهروها، اطراف محیط تحت گشت، راههای نفوذ کردن به مناطق تحت کنترل و جاهایی که ممکن است افراد غیرمجاز خیلی راحت‌تر بتوانند ورود پیدا کنند.
آشنایی با وسایل الکترونیکی و حفاظتی، کنترل رفت و آمد افراد، نگارش اصولی، محافظت از تمام ساختمان

 

  • فریبرز دخانیان

تعریف شغل :
 مدیر کارخانه مستقیما زیر نظر مدیر عامل کار کرده و ماموریت وی عبارت است از هماهنگی تمامی امور مربوط به کارخانه و ارتباط با سایر مدیران جهت حصول اهداف کارخانه.


اختیارات تماس با :
 مدیر عامل، سایر مدیران و زیر مجموعه ها


سلسله مراتب مسئولیت، گزارش دهی و نظارت :
مسئولیت دستورگیری :
 مدیر عامل


مسئولیت گزارش دهی :  مدیر عامل


شرکت در جلسات و موضوعات :

جانشین : مدیر تولید

وظایف اصلی :
1.    مدیرت برنامه ریزی وکنترل تولید وکنترل موجودی.
2.    نظارت بر اثربخشی اجرای برنامه ریزی.
3.    اجرای سیاست های کاری ابلاغی از طرف مدیر عامل.
4.     بکار گیری سیستم های کیفیت در جهت ارتقا سازمان.
5.    بکار گیری سیستم انگیزش در جهت نیل به اهداف بلند مدت.
6.     برنامه ریزی و بکار گیری مسائل رفاهی پرسنل.
7.     نظارت بر کلیه امور پرسنلی و کاری کارخانه.
8.     همانگی امور سایر مدیران کارخانه.
9.     کنترل و نظارت تمامی امور کارخانه با خارج از کارخانه.
10.     نظارت بر ورود و خروج اقلام خریداری شده و محصول فروخته شده و انبار.
11.     کنترل و نظارت بر قیمت تمام شده.
12.     کنترل و نظارت بر جذب نیروی انسانی.
13.    مدیریت کلیه امور مربوط به کارخانه در راستای مصالح شرکت
14.    نظارت بر رعایت دقیق مقررات ایمنی و
HSE
15.    نظارت بر رعایت نظم و انظباط کاری کلیه پرسنل کارخانه

 
وظایف فرعی :
1.    حضور به موقع و مرتب و منظم و رعایت آیین نامه انضباطی.
2.    کمک به توسعه و انتقال مهارتهای احراز شده.
3.    استفاده بهینه از تسهیلات در اختیار.


تجهیزات مورد نیاز :
1.     کامپیوتر و تجهیزات.
2.     منابع اطلاعاتی.
3.     منابع انسانی مصوب.
4.    دارایی ثابت و مصوب جاری.
5.     منابع مالی.


الزامات عملکردی :
1.    نیروی تمام وقت (44) ساعت درهفته.
2.    آمادگی ماموریت داخل و خارج.
3.    امکان حضور و یا پیگیری خارج از ساعات اداری.
شرایط فیزیکی و محدودیتهای ارگونومیک :
1.    آمادگی کار دفتری و خارج دفتری.
2.     تحمل خستگی حاصل از کار مستمر دفتری.
3.    شرکت در جلسات متعدد و طولانی.
4.    پیگیر ی امور با صبر وحوصله.

شرایط احراز :
1.    کارشناس در رشته صنایع یا برق و یا مکانیک با 8 سال سابقه.
2.    آشنایی مکالمه و مکاتبه زبان انگلیسی.
3.     تسلط به کامپیوتر و اینترنت و
Office.
4.     عدم وجود موانع قانونی و حقوقی سوء سابقه.
5.     روابط عمومی بالا.
6.     اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری و رهبری.
7.     مهارتهای مکاتباتی.
8.     تسلط بر امور کلی کارخانه.
9.     آشنایی با استانداردهای مورد استفاده در صنعت. 

  • فریبرز دخانیان

تعریف شغل :
مدیر کنترل تولید مستقر در کارخانه مستقیما زیر نظر مدیر کارخانه انجام وظیفه می نماید و مأموریت وی هدایت و ساماندهی کلیه عوامل در جهت تولید به موقع و کیفیت بالا و سفارشات برنامه ریزی شده و هدایت و نظارت بر حسن اجرای کلیه فعالیتهای برنامه ها در جهت تأمین به موقع سفارشات مشتری بر عهده دارد.


اختیارات تماس با :
1.    کلیه مدیران هم رده و زیر مجموعه.
2.    نماینده مشتری در امور تولید.
3.    مدیر کارخانه.
4.    مدیر عامل


سلسله مراتب مسئولیت – گزارش دهی و نظارت :


مسئولیت دستورگیری :
مدیر کارخانه.


مسئولیت گزارش دهی :
مدیر کارخانه و سایر مدیر ها بنا به نیاز


شرکت در جلسات و موضوعات :
مطابق لیست جلسات


جانشین :
مسئول شیفت.


وظایف اصلی :
1.    هدایت و جهت دهی به کلیه فعالیتهای تولید به منظور تحقق اهداف سازمان.
2.    هدایت پرسنل و نیروهای تابعه در جهت تحقق اهداف سازمانی در این واحد.
3.    نظارت و هماهنگی به واحدهای تولید جهت دستیابی به برنامه تولید.
4.    نظارت و پیگیری گزارش های روزانه تولید و پیگیری عدم تطابق.
5.    نهایی سازی و صحه گذاری برآورد منابع زمانی، نیروی انسانی، زمان. موارد مورد نیاز برای تولید محصولات.
6.    کنترل چگونگی تنظیم مستندات توسط اپراتورها.
7.    رفع عدم انطباق مشاهده شده درممیزی فرآیند.
8.    نظارت بر رعایت استانداردهای تولیدی.
9.    نظارت به نگهداری و حفاظت از ماشین آلات.
10.    هدایت پرسنل و نیروهای تابعه در جهت تحقق اهداف سازمانی در این واحد.
11.    نظارت بر روندتولید محصولات جار ی از لحاظ کمی و ارائه برنامه برای کاهش اتلافها و توقفات برنامه ریزی نشده.
12.    دریافت نیازهای مشتریان از واحد بازرگانی و تهیه برنامه های ماهانه و هفتگی جهت ارائه به تولید.
13.    پیش بینی درخواستها ی مشتریان به طور ادواری و استخراج تخمینی مواد مورد نیاز تولید.
14.    صدورلیست مواد مورد نیاز تولید و ارائه آن به امور بازرگانی و پیگیری تأمین به موقع آنها از طریق انبار.
15.    برقراری ارتباط صحیح و موثر با مشتر ی جهت اخذ نیازها کمی انها و برنامه ریزی برای برآورده سازی آن در حداقل زمان ممکن.
16.    برآورد منابع (مالی، نیروی انسانی، زمان، تجهیزات) مورد نیاز جهت طرح های توسعه شرکت از جمله محصولات جدید.
17.    همکاری مهندسی در ارزیابی و امکان سنجی طرح ها و پروژه های جدید.
18.    همکاری با واحد فنی مهندسی در پروسه تحقق محصول به خصوص در تدوین فرایندها و استانداردهای تولید.
19.    نظارت بر وضعیت تحویل محصولات مطابق با برنامه تحویل.
20.    نظارت بر بسته بندی محصول
21.    ایجاد آرشیو برای مستندات ونگه داری سوابق اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
22.    انجام کلیه امور در راستای مصالح شرکت


وظایف فرعی :
1.    حضور به موقع و نظم و انضباط عمومی.
2.    کمک به توسعه وانتقال مهارت ها.
3.    همکاری و تعالی سازمانی.


تجهیزات مورد نیاز :
1.    کامپیوتر
2.    منابع مالی مصوب
3.    منابع انسانی مصوب
4.    منابع اطلاعاتی.


الزامات عملکردی :
1.    نیروی تمام وقت حداقل حضور 44 ساعت عادی.    
2.    امکان حضور و یا پیگیری مسائل خارج از ساعات اداری.
شرایط فیزیکی و محدودیتهای ارگونومیک :
1.    آمادگی در محیط های دفتر و خارج از شرکت.
2.    تحمل خستگی حامل از کار ممتد دفتری.
3.    شرکت در جلسات متعدد و طولانی.
4.    پیگیری مسائل تولید توأم با صبر و حوصله.


شرایط احراز :
 1.   آشنایی با کامپیوتر ، اینترنت ، نرم افزارهای
OFFICE.
2.اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری مستقل.    قابلیت رهبری سازماندهی و ایجاد انگیزش قوی و در کارکنان.
3.تسلط کامل بر دانش و اطلاعات به روز تولید.
4.آشنایی با تکنیک های تحلیل آماری.
5.مهارتهای واژه پردازی و نامه نگاری و سخن وری.
 6.  آشنایی با استانداد صنعت زعفران و ادویه  
7.شناخت و بکارگیری سیستم های انگیزش.

 

 

  • فریبرز دخانیان

حدود مسئولیت ها ی مدیر امور مالی

برنامه ریزی، هدایت، هماهنگی و کنترل فعالیت های مالی شـرکت در چهارچوب مقررات، قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل های مصوب و ایجاد یکپارچگی و هماهنگی برای انجام وظایف محوله و درون سازمانی و سایر ذینفعان مجاز به بهره برداری از اطلاعات مالی و ایجاد بخش ها و دوایر یا رده های متعدد در حیطه مسئولیت، برای تحصیل اهداف امور مالی. مدیر مالی همچنین در تدوین ضوابط ارتقاء کارکنان امور مالی، نقش اساسی دارد.

 

شرح وظایف مدیر امور مالی

- مشارکت در برنامه ریزی و ارائه پیشنهادات وسیاست های اعتباری و وصول مطالبات ونظارت برحسن اجرای آنها.

 

 - تامین مالی و اعمال مدیریت بر وجوه نقـد و سایر دارایی های پولی و تامین وجوه نقد اضافی در مواقع ضروری.

 

- نگهداری سوابق و مدارک مالی، کنترل فعالیتهای مالی، مشخص کردن انحرافات از عملکرد کارآمد و طرح ریزی شده همچنین اعمال مدیریت در پرداخت حقوق و دستمزد، امور مالیاتی،  موجودی ها، دارایی های ثابت و عـملیات کامپیـوتری.

 

- پیش بینی و طرح ریزی بلند مدت وجوه لازم برای سرمایه گذاری بر اساس تغییرات تکنولوژیک بازار سرمایه و بازده پروژه های سرمایه گذاری همچنین بکارگیری ارقام پیش بینی نشده و تاریخی برای طرح ریزی عملیات آتی و آثار آن در سیاست های سود آوری و پیش بینی اقـلام بهای تمام شده و هزینه.

 

- برنامه ریزی و سازماندهی به منظور انجام وظایف مختلف امور مالی شـرکت.

 

- تهیه و تنظیم خط مشی ها، دستورالعمل ها، روش ها و رویه های مالی و تهیه و طراحی فرم های مورد نیاز، به منظور ایجاد هماهنگی در انجام امورمالی  واحدهای مختلف.

 

- تصمیم گیری و اعلام نظر نهایی در موارد پیدایش اختلاف نظر بین واحدهای تابعه.

 

- دریافت گزارش های مالی از واحدها، پروژه ها و سایر مدیریت ها و بررسی و اظهارنظر بر آنها و تحلیل مغایرت ها.

 

- اعمال نظارت و کنترل به منظور حسن اجرای قوانین ، مقررات ، دستورالعملها وبخشنامه های مالی در واحد های مختلف.

 

- طبقه بندی حسابها و درصورت نیاز، طبقه بندی گروه کالاها و کدینگ مربوط به موجودی ها و انبار، براساس سیستم های مکانیزه و پیشنهاد و تایید تغییر یا تهیه سیستـم های نرم افزاری مالی بصورت سفارشی یا پکـیـج.

 

- نظارت و کنترل به منظور حفـظ و نگهداری اموال و دارایی های شـرکت.

 

- برنامه ریزی به منظور انجام تجزیه و تحلیل های ترازنامه و سود و زیان و صورت منابع و مصارف واحدهای مختلف. 

 

- برنامه ریزی و کنترل اقلام به منظور اداره دارایی ها و سرمایه در گردش شـرکت و تامین اعتبار مورد نیاز واحد های مختلف بر اساس بودجه سالانه که مورد تصویب هیئت مدیره شـرکت رسیده باشد.

 

- پیش بینی، طرح ریزی و ارائه بودجه  دوره ای شرکت براساس برنامه ها، پروژه ها و سفارشات و نیازهای اعلام شده واحدهای مختلف و استراتژی اعلام شده ازسوی هیئت مدیره، با د رنظر گرفتن روند سنواتی منابع و مصارف و تغییرات احتمالی آتی.

 

- ارزیابی عملکرد واحد ها با توجه به بررسی ها و نتایج گزارش های مالی و ارائه گزارش برای مقام مافوق.

 

- ارزیابی مستمر سیستم ها، روش ها، و فرض های مرتبط با امور مالی و اعلام نقاط قوت و ضعف روش های اجرایی موجود و ارائه پیشنهادات اصلاحی.

 

- انجام وظیفه به عنوان عامل کنترلی بر اساس شرح وظایف مصوب و دستورالعمل های درون سازمان منطبق با استانداردهای حسابداری.

 

- تنظیم گزارشات مالی بر اساس مقتضیات.

 

- برنامه ریزی به منظور حسابرسی ضمنی و پایان سال واحدهای مختلف به منظور حسن انجام کار بر اساس صلاحدید مقام مافوق.

 

- عضویت و شرکت در جلسات کمیته وام، معاملات و سایرکمیته ها یا جلسات یا سمینارهای داخلی یا خارجی شـرکت  به تشخیص مـدیریت شـرکت.

 

- برنامه ریزی واجرای طرح های مصوب مزایای کارکنان و نظارت بر حسن اجرای نظام های پرداخت پرسنلی، به منظور ایجاد انگیزش در کارکنان. 

 

- بررسی و تطبیق فعالیت ها با بودجه مصوب و تجزیه و تحلیل انحرافات.

 

- تشخیص و تامین نیازهای آموزشی و تخصصی کارکنان تحت مـدیریتی همگام با ضرورت های شـرکت.

 

- سازماندهی و جابجایی پست های درون سازمانی یا تغییر شرح شغل کارکنان امور مالی، با توجه به نیازهای امورمالی شرکت و توانایی های کارکنان.

 

- تشخیص نیاز و اعزام کارکنان به ماموریت های مورد نیاز حسب مورد.

 

- تصویب هر نوع گزارش از جمله گزارشات  دریافت و پرداخت و اموال و صحت و سقم دفاتر قانونی و ثبت ماشینی.

 

- سایر وظایف محوله بر اساس سیستم های مدون و به تشخیص مـدیریت محتـرم شـرکت.

 

ارتباط سازمانی و جذب نیرو

- مستقیم زیر نظر رئیس هیئت مدیره  و در غیاب ایشان، زیر نظر مدیر عامل انجام وظیفه می نمایند.

 

- ارتباط و هماهنگی مستقیم با سایر مدیریت ها و کلیه واحدهای  تحت پوشش شـرکت و شرکت های گروه  یا سایر شرکت ها و مؤسسات مـرتبط با فعالیت های مالی شرکت.

 

- لیسانس مرتبط  با 10 سال سابقه کار مفید یا فوق لیسانس مرتبط  با 7 سال سابقه کار مفید یا دکترا با سه سال سابقه کار مفید

 

 

span>

 

  • فریبرز دخانیان

حدود مسئولیت هـا و اخـتیارات تحصیلدار

- حمل بسته ها، نامه ها و سایر لوازم از شرکت جهت اشخاص و بالعکس.

 - دریافت مطالبات اسناد دریافتنی، قراردادها و... ازمشتریان یا سایر اشخاص.

 - دریافت وجه نقد و چک از بانک یا بالعکس .

 - پیگیری امور مربوط به سازمان تامین اجتماعی جهت کارکنان.

 - مراجعه به ادارات، سازمان ها وسایر شرکت ها، بمنظور پیگیری و انجام امور اداری شرکت.

 - انجام امور مربوط به ثبت سفارشات خارجی.

 شرح وظایف

- انجام کلیه امور محوله صرفا بر اساس روش های مدون، آیین نامه ها، دستورالعمل های تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روش های لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روش های موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی.

 - نگهداری وحفظ کلیه اقلام دریافت شده تا زمان تحویل به مراجع تعیین شده یا ارجاع به مسئول مربوطه.

 - ارسال کلیه نامه ها و بسته های تحویل شده به شرکت یا اشخاص تعیین شده در زمان معین.

 - تحویل کلیه مرسولات و بسته های پستی به دفاتر و ادارات پست وارائه رسید مربوطه به مسئول تنخواه گردان پس از اخذ تائید مدیر اداری.

 - دریافت کلیه چک ها اوراق بهادار وسایر مدارک اعلام شده از سوی مدیریت از اشخاص تعیین شده.

 - واگذاری چک ها و وجوه نقد دریافت شده توسط امور اداری ، به بانک یا به سایر اشخاص اعلام شده.

 - ارتباط تلفنی مستمر و منظم با مدیرامور اداری یا سایرپرسنل (با توجه با نوع کار محول شده) از خارج شرکت.

 - مراجعه دوره ای به شعبه یا کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی به منظور تمدید یا صدور دفترچه های درمان یا سایر امور مرتبط  بیمه کارکنان.

 - تحویل لیست و سایر مدارک مربوط به پرداخت حق بیمه ماهانه کارکنان شرکت به سازمان تامین اجتماعی یا سایر سازمان های بیمه ای مرتبط با شرکت.

 

 

  • فریبرز دخانیان

روشهای حسابداری صنعتی که به شش دسته تقسیم می شوند عبارتند از:

۱) هزینه یابی جذبی
۲) هزینه یابی مستقیم
۳) هزینه یابی برآوردی یا تخمینی
۴) هزینه یابی سفارش کار
۵) هزینه یابی مراحل تولید یا مرحله ای
۶) هزینه یابی استاندارد

 

شرح وظایف حسابدار صنعتی

1. طبقه بندی هزینه ها بر حسب عامل زمان
2.
طبقه بندی هزینه ها بر حسب ارتباط با محصول
3.
طبقه بندی هزینه ها در ارتباط با سطح تولید
4.
طبقه بندی هزینه ها در ارتباط با سایر هزینه ها
5.
شناسایی اصول محاسبه قیمت تمام شده
6.
توانایی طرح و تنظیم فرمهای حسابداری صنعتی
7.
آشنایی با تشکیلات سازمان واحد تجاری
8.
نیازهای سیستم حسابداری صنعتی به اطلاعات صحیح و تفکیک شده
9.
چگونگی برقراری سازمانی مناسب با نیازهای اطلاعاتی حسابداری صنعتی
10.
توانایی محاسبه قیمت تمام شده
11.
آشنایی با کالا و انواع آن
12.
آشنایی با عملیات تولیدی و قیمت تمام شده کالا
13.
تعریف کالا و سر فصلهای عمده
14.
قیمت با ارزش و قیمت تمام شده کالا

15. آشنایی با هزینه، هزینه یابی و طبقه بندی
16.
هزینه و تفاوت آن با مخارج و زیانها
17.
هزینه یابی و علت نیاز به آن
18.
طبقه بندی هزینه ها بر حسب عوامل هزینه
19.
طبقه بندی هزینه ها بر حسب عوامل فعالیت
20.
طبقه بندی هزینه ها بر حسب مراحل ساخت یا دوایر مختلف
21. توانایی محاسبه، ثبت و تفکیک حسابداری صنعتی
22. توانایی تهیه و تنظیم بودجه برای برقراری مدلهای کنترل و برنامه ریزی
23. توانایی تسهیم هزینه ها بر حسب مراکز هزینه

 

  • فریبرز دخانیان